Thursday, March 5, 2009

Gantikan Azan di TV3 !

Bila azan berkumandang... sayu hati mendengar, maka terpanggillah kita untuk menunaikan solat. Yang lelaki digalakkan untuk bersembahyang jemaah di masjid. InshaAllah kita cuba sebaiknya.

Pelbagai gaya penyampaian azan telah kita dengari, ada yang begitu, ada yang begini. Tak mengapalah sekiranya ia mengikut kaedah yang betul. Yang menjadi masalah apabila azan itu dijadikan azan stylo, canggih lagi bergaya.

Paling ketara di TV3, entah siapa muadzinnya, lafaz kalimah Allahu akbar (الله اكبر) dilagukan Allahu ekbar / aekbar. Saya biasa juga dengar sebutan seperti ini di beberapa masjid yang lain di negara ini. Tak tahu siapa tiru siapa. Sama ada muadzin TV3 tiru gaya azan di masjid-masjid rakyat atau muadzin-muadzin di masjid rakyat yang tiru style azan TV3.

Hakikatnya sebutannya seperti itu adalah salah. Perkara seperti ini ada disentuh oleh Dato' Shamsuri Ahmad di dalam kuliah bulanan beliau (rujukan: Siri Ceramah USA Azan Stylo).

Tidak kurang yang menyebut Haiya 'alasSolaaH (حي على الصلاح) yang sepatutnya (حي على الصلاة).

Kesalahan lain seperti memanjangkan lafaz Allahu akbaaaar (الله اكبار) yang sepatutnya Allahu akbar (الله اكبر).

Bersama-samalah kita semak sebutan kita.

1 comment:

Unknown said...

Sebutan 2 Kalimah syahadah pun salah azan diTv3 ni..lailaahailaLALLAH dah bunyi LailaahaiNALLAH lam dah ditukar ke nun...ni lagi bahaya kanak2 pun dah pandai mengucap dgn cara nun ni...sungguh menyedihkan sedangkan rancangan keagamaan ditv3 bayak gak di siarkan tapi ustaz2 ni lebih suka berdawah dgn dibayar...ni hanya pendapat saya jika salah maafkan lah.