Wednesday, February 4, 2009

Muzik 60-an kutip dana Palestin... Tolong jangan mengarut !

.
Malam Amal Irama Muzik 60-an kutip dana Palestin
(The 60's Music Charity
Night for Palestine)

KUALA LUMPUR 3 Feb. - Konsert 'Malam Amal Irama Muzik 60-an... Untukmu Gaza' yang akan diadakan pada 6 Februari ini dijangka dapat mengumpulkan sejumlah besar dana bagi mengisi tabung rakyat Palestin.

Rektor Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Datuk Omar Awang berkata, konsert itu dianjurkan dengan kerjasama Radio Klasik Nasional dan Majlis Muzik Malaysia (MMM) buat julung kalinya.

"Konsert itu akan dibahagikan kepada tiga segmen di mana segmen pertama adalah persembahan gerak tari, bacaan puisi dan pantomin memaparkan kesengsaraan penduduk Palestin, segmen kedua adalah persembahan lagu-lagu 60-an oleh pelajar Aswara.

"Kemuncak segmen adalah persembahan artis-artis zaman 60-an yang akan menyampaikan lagu-lagu popular mereka.


Apa ini semua? Secara peribadi saya membantah keras penganjuran konsert seperti ini. Tolonglah, banyak lagi cara lain yang halal yang boleh disumbangkan kepada penduduk Palestin. Kenapa perlu mencampur-aduk benda yang haram? Mana mungkin dana seperti ini digunakan untuk membina masjid, rumah-rumah ataupun membeli ubat-ubatan untuk dimakan oleh saudara-saudara seislam kita di Palestin. Kepada saudara seagamaku di Palestin, maafkan kami disebabkan kejahilan segelintir saudara kami di sini.

What is this? Personally I condemn and protest against this charity concert. There are many ways to contribute to Palestine as permitted by our religion. Why need to mix the halal (permitted) and the haram (prohibited)? How could the fund from the concert be used for building mosques, houses or purchasing medicines for our brothers and sisters in Palestine? I am very sure they don't need this kind of 'help'. To my brothers and sisters in Palestine, forgive us for the stupidity of some of my people.

No comments: